Auto jako konstrukční skvost

Soumrak kutilů
Podívejme se nejprve na samu profesi automechaniků. Celá koncepce jejich práce se s dokonalejšími díly posunula od oprav k pouhému vyměňování dílů.
Dříve získával opravář aut svůj um zkušenostmi z dílny. Musel být schopen diagnostikovat závadu, vymontovat poškozený díl, následně ho opravit, seřídit a vložit zase zpátky. Jediné, nač se přitom mohl spoléhat, byly kromě zaběhnutých ,,fíglů¨ právě zkušenosti, vlastní logická úvaha a obratné ruce. Takový machr byl schopen vdechnout život i starému vraku a zrepasovat téměř každý díl, který aktuálně „zlobil“.
trojrozměrné vozidlo
Oproti tomu dnes se výuka budoucích automechaniků významně posunuje do počítačových učeben. Do čela se dostává práce s diagnostickými přístroji, které samy ohlásí, který díl právě drhne. A musí se vyměnit. Celá práce tak spočívá v tom, vymontovat vadnou součástku a místo ní instalovat zbrusu novou. S opravami se tady prakticky nepočítá, podstatná část konstrukčních systémů ji přímo vylučuje.
mechanické díly
Peníze
Tomuto posunu odpovídá i výběr materiálů a postup výroby součástek. Díly starších koncepcí byly poctivé “kusy železa“ a počítalo se s tím, že vydrží stejně jako vůz sám, nebo bude možná jeho oprava a až v poslední řadě výměna. Aktuálně je hlavním požadavkem při návrhu a výrobě to, aby byly co možná nejvíc levné a v podstatě i neopravitelné. Není náhodou, že výroba náhradních dílů je pro automobilky významným zdrojem příjmů.
Jejich cena a dostupnost se tak stává důležitým hlediskem při výběru nového vozu a značky při jeho nákupu. Stejně tak ovlivňuje i výběr servisu, protože cena nových dílů tvoří nemalou část celkové ceny služby.
mercedes cls
Vývoj
Při celkovém pohledu na vývoj automobilů i jejich komponentů za posledních padesát let se  nabízí úvaha, že výrobci přešli od kvality ke kvalitě a přímo podporují schéma neopravuj, ale kup nový. Je s podivem, že „konzumenti“ jejich produktů, tedy řidiči, na tento model přistoupili za tak krátkou dobu.
Můžeme se tedy jen dohadovat, jakým způsobem bude toto odvětví postupovat. Logicky by se zdálo, že by absence možnosti oprav měla být kompenzována vyšší životností dílů, případně snížením jejich ceny. To ale v kontextu s tím, jak výhodná je současná situace pro výrobce, velmi nepravděpodobné.

Auto jako konstrukční skvost
3 (60%)1